>>>St. Christophorus Oekraïne

Fonds Goede Doelen

Stichting Christophorus: dagbehandeling gehandicapte kinderen LVIV (Oekraïne)

Sinds 1990 ben ik betrokken bij de Stichting Bouwen voor gehandicapte kinderen in Roemenië. Een project dat opgezet is door nu oud-Culemborger A.G.M. Lempers. Dit project is succesvol afgesloten, waarna de kerkelijke autoriteiten in de Oekraïne, die van ons initiatief gehoord hadden, ons gevraagd hebben ook iets te doen voor gehandicapte kinderen in de plaats LVIV in de Oekraïne. Aan dit verzoek hebben we gehoor gegeven. We hebben daar een nieuwe stichting voor opgericht (St. Christophorus) en realiseren daar een instituut voor dagbehandeling van gehandicapte kinderen, waarbij we ook aandacht geven aan de thuissituatie van de kinderen en hun ouders begeleiden een zo menswaardig mogelijk bestaan voor de kinderen te realiseren. Daartoe is een verbouwing gestart van een gebouw door de kerk aan ons in bruikleen gegeven. De verbouwing is zo goed als afgerond en we zijn nu bezig met de inrichting.

Tot ons genoegen heeft de Stichting Samen Verder een subsidie-aanvraag van ons gehonoreerd met een bedrag van € 6.000,- waarmee wij therapeutisch spelmateriaal kopen. U moet dan denken aan activiteitenplaten, bewegingsmateriaal, klein tastmateriaal, aangepaste sjoelbakken, balrolspel etc.

Nu een klein stukje geschiedenis over Lviv:

Lviv (Oekraïens: Львів) is een stad in het westen van Oekraïne ca. 750.000 inwoners. Ze ligt in Galicie aan het riviertje de Poltva, op ongeveer 80 km van de grens met Polen, en is het bestuurlijke centrum van de oblast Lviv. De stad is behalve onder haar Oekraïense naam ook onder een groot aantal andere namen bekend of bekend geweest: Lvov (Russisch), Lwów (Pools), Lemberg (Nederlands en Duits), Lemberik (לעמבעריק, Jiddisch) en Leopolis (Latijn). Deze veelheid aan namen weerspiegelt de bewogen geschiedenis van de stad, die cultuurhistorisch tot de belangrijkste steden van Midden-Europa behoort.

Het hedendaagse Lviv kent een turbulente geschiedenis. Herhaaldelijk wisselde de stad van naam en eigenaar. Alleen al in de 20e eeuw was de stad achtereenvolgens Oostenrijks, Russisch, Pools, Sovjets en Oekraïens. Lviv OekraïneTijdens WO II is de stad gelukkig gespaard gebleven van oorlogsgeweld en zodoende wordt de skyline, die vanaf de burchtheuvel te bewonderen is, nog beheerst door torenspitsen en daken tegen een heuvelachtige achtergrond. Wel is de grote joodse gemeenschap, die de stad in de 19e eeuw een kosmopolitisch karakter had gegeven, uitgemoord. De grote markt is een weids plein dat wordt beheerst door het 19e-eeuwse raadhuis. De wanden van het plein bestaan uit huizen van vroegere periodes die een uniform uiterlijk hebben met opmerkelijk weinig ramen. Dat komt door de hogere belasting die op huizen met meer dan drie ramen werd geheven. De straatjes rond de markt zijn het ronddwalen meer dan waard. Overal in de stad vind je fraaie kerken, meestal met barokke decoraties versierd. De Nikolaaskerk is met zijn vroeg-Byzantijnse architectuur het oudste overblijfsel van de eerste nederzetting aan de voet van het kasteel. Rond het standbeeld van Taras Sjevtsjenko, de schrijver die in de 19e eeuw het Oekraïense nationalisme deed opleven, vinden altijd boeiende openbare discussies en andere manifestaties plaats. In de avond is een bezoek aan een opera of balletuitvoering in het markante operatheater een belevenis.

Aan het eind van de jaren 80 was Lviv wederom het centrum van de Oekraïense nationale beweging, een rol die de stad tot op vandaag is blijven spelen.
Sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie ligt de stad in de republiek Oekraïne.
De stad haalde het wereldnieuws op 27 juli 2002, toen een ongeluk bij een vliegshow tientallen slachtoffers eiste.

Mocht een van u meer informatie willen over dit project, dan wel u hebt nog ergens een suiker-oom of -tante die graag dit goede doel wil ondersteunen, dan hou ik mij uiteraard aanbevolen meer informatie te geven.

Annelies de Jong

Waarom goede doelen

Door het goed lopende kringloopcentrum hebben wij de mogelijkheid om naast de financiering van de verschillende projecten ook goede doelen te ondersteunen.

In dit item vindt u mededelingen over  toegekende donaties en verslagen over de besteding hiervan in de verschillende projecten. Projecten die passen binnen de doelstellingen van de stichting voor ouderen en gehandicapten, kunnen ondersteund worden. Het betreft dan projecten in Culemborg, maar ook projecten in het buitenland als daar Culemborgers rechtstreeks bij betrokken zijn. Tevens is financiering van een project  niet op een andere manier (volledig) mogelijk.

Is er een project, wat naar uw mening in aanmerking komt voor een ondersteuning? Meldt dit dan aan bij het bestuur van de Stichting Samen Verder. Een uitvoerige motivatie, waarom u vindt dat het project een bijdrage verdient, is daarbij nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen.

Aanvragen kunnen worden gericht aan:
het Bestuur van Stichting Samen Verder
Meerlaan 25,
4103 XZ Culemborg
E: bestuur@stichtingsamenverder.com

Vanaf dinsdag 22 augustus is Bartje weer geopend. Deze keer staat glas in de kijker. Kom ..

Foto's uit het bericht van Stichting Samen Verder Culemborg