>>LEK Magazine 8-2018

LEK Magazine 8-2018

20-03-2018

LEK Magazine 8-2018

LEK Magazine 8-2018 pag 41:

Zeg je Stichting Samen Verder (SSV) dan kijken mensen je vragend aan. En toch is de SSV al 40 jaar actief in Culemborg. “Bartje” en “Klaartje”, de bekendste projecten van de SSV, ja die kent iedereen!

Bartjes Kringloopwinkel
Aan de Meerlaan is het een komen en gaan van mensen. De één is blij te kunnen ontspullen, de ander in z’n nopjes met een nieuwe aankoop: “Kopen bij Bartje geeft me een geluksgevoel. Het is een soort schat zoeken. Je vindt er óók altijd iets wat je niet zoekt, maar waar je wel heel blij mee bent. Spelletjes en kleding voor mijn kind, waarom zou ik alles nieuw kopen? Als ik bij Bartje koop, voelt dat goed. Je geeft spullen een tweede leven. Beter voor het milieu en met de opbrengsten worden goeie dingen gedaan voor Culemborgers.”

Hart van de stad
Als bezoeker sta je er niet zo bij stil, maar Bartjes Kringloopwinkel is ook een “Hart van de stad”. Iedereen kan binnenlopen voor een bakkie koffie en een praatje. Veel vrijwilligers vinden een gezellige en zinvolle dagbesteding bij het schoonmaken en verkopen van de artikelen. Leuke bijkomstigheid is dat ze daarbij ook andere mensen leren kennen. Die contacten stimuleert SSV nog eens extra via het project “Samen Uit”, waarbij ze activiteiten voor vrijwilligers organiseren. Zoals film- en muziekmiddagen in de Fransche School of workshops bloemschikken.

Klaartje
Met de opbrengsten van Bartjes Kringloopwinkel zorgt SSV, zonder een eurocent subsidie, dat ouderen en gehandicapten zelfstandig kunnen blijven. Zo blijft iedereen in Culemborg mobiel dankzij de bussen van Klaartje (“wij staan voor je klaar”). SSV heeft de bussen gekocht en zorgt voor de chauffeurs. Vrijwilligers uiteraard! Jos: “Rijden voor Klaartje is altijd dankbaar werk. Als de ritten het toelaten doen we wel eens wat extra’s. Laatst een klein ommetje over de dijk bij hoog water. Dan zie je mensen stralen!”